Sivut

perjantai 4. maaliskuuta 2016

Eettisyys


Kun pohdimme,

o        miten elää?

o        miten toimia?

o        mitä emme saa tehdä?

o        mitä meidän tulisi tehdä?

Mitä tarkoittavat sanat "moraali"ja"etiikka" ?


Moraali (lat.mores = tavat) = yksilön käytännön elämän tilanteissa tekemiä valintoja . Moraali on etiikan lähikäsite.

Etiikka (kreik.ethos = tapa) = tiede, joka tutkii moraalia, ,hyvää ja pahaa, oikeaa ja väärää. Etiikka pohdittua näkemystä oikeasta ja väärästä.

Ammattietiikka tarkoittaa ammattialan yhteistä näkemystä siitä, millainen toiminta on oikeaa ja hyvää  sekä arvokasta  ja millainen on puolestaan väärää ja pahaa.

Millä tavoin eettiset periaatteet toteutuvat koulunkäynninohjaajan työssä?

Millainen on hyvä kasvattaja?


Koulunkäynninohjaajan työn eettisyys


Kuten alalla yleensäkin, toiminnan eettisyys on vahvasti läsnä myös koulunkäynnin ohjaajan työssä. Hän toimii työssään kasvatus-, opetus-, ja sosiaalialan yleisten eettisten periaatteiden mukaisesti.

 Ohjaaja on työssään salassapitovelvollinen (POL 40§). Lisäksi hänellä on tiedonsaantioikeus(POL 41§) ja ilmoitusvelvollisuus( lastensuojelulaki 25§).

Hyvä ammattietiikka ohjaa kaikkia vuorovaikutussuhteita sekä suhdetta työhön ja vastuuseen. Eettisten periaatteiden taustalla ovat arvot, joita ovat ihmisarvo, totuudellisuus, oikeudenmukaisuus ja vapaus. Niiden mukaan hyväksytään ja pyritään ottamaan huomioon oppija ainutkertaisena ihmisenä. Ohjaaja pitää toimia tasapuolisesti suosimatta ketään erityisesti . Ohjaaja kykenee ymmärtämään oppilasta ja toimimaan hänen parhaakseen. Kunnioitetaan oppijan oikeuksia ja suhtaudutaan häneen inhimillisesti ja oikeudenmukaisesti. Lisäksi toimitaan yhteistyössä lapsesta vastuussa olevien aikuisten kanssa, pyritään oppijan lähtökohtien, ajattelun ja mielipiteiden ymmärtämiseen sekä käsitellään tahdikkaasti oppijan persoonaan ja yksityisyyteen liittyviä asioita.

Erityisopetuksessa ohjaajan kyvyt nähdä lapsen paha olo ja uskaltaa puuttua syvällisesti keskustellen on monta kertaa auttanut oppilasta pääsemään vihan ja kiukun yli koulunpäivän aikana. erityisoppilaat tarvitsevat hyväksyvän huomion. Ohjaajalla pitää olla aikaa ja halua tukea näin.

Koulunkäynninohjaajan itselleen asettamat vaatimukset ovat työssä jaksamisen kannalta olennaisen tärkeitä. Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kanssa työskennellessä on eettisyyteen kiinnitettävä erityistä huomiota. Oppilaan ohjaaminen on haasteellista ja vaatii jokaisen yksilön huomioon ottamista ja tahdikasta kohtelua.


http://www02.oph.fi/etalukio/uskonto/kurssi3/sivu_3_2_1.html

http://oppimateriaalit.jamk.fi/eettinenosaaminen/

http://jytykontiolahti-fi-bin.directo.fi/@Bin/148cb5d690e44ab351cc87f761eb6743/1456863344/application/pdf/176387/Koulunk%C3%A4ynninohjaajan%20opas.pdf

Erkki Merimaa ja Pirkko Virtanen (TOIM.) Koulunkäynninohjaajan kirja. Bookwell Oy. Jyväskylä 2013

2 kommenttia:

  1. Hei, Dusida! Hyvin perehdytty! Olet tiedostanut hyvin sen, että eettiset kysymykset korostuvat ohjattaessa erityistä tukea tarvitsevaa lasta, nuorta tai aikuista.

    VastaaPoista