Kun
pohdimme,
o miten elää?
o miten toimia?
o mitä emme saa tehdä?
o mitä meidän tulisi tehdä?
Mitä tarkoittavat sanat "moraali"ja"etiikka" ?
Moraali (lat.mores = tavat) =
yksilön käytännön elämän tilanteissa tekemiä valintoja . Moraali on etiikan
lähikäsite.
Etiikka (kreik.ethos = tapa) =
tiede, joka tutkii moraalia, ,hyvää ja pahaa, oikeaa ja väärää. Etiikka
pohdittua näkemystä oikeasta ja väärästä.
Ammattietiikka tarkoittaa ammattialan
yhteistä näkemystä siitä, millainen toiminta on oikeaa ja hyvää sekä arvokasta ja millainen on puolestaan väärää ja pahaa.
Millä tavoin eettiset periaatteet toteutuvat koulunkäynninohjaajan työssä?
Millainen on hyvä kasvattaja?
Koulunkäynninohjaajan työn eettisyys
Kuten
alalla yleensäkin, toiminnan eettisyys on vahvasti läsnä myös koulunkäynnin
ohjaajan työssä. Hän toimii työssään kasvatus-, opetus-, ja sosiaalialan
yleisten eettisten periaatteiden mukaisesti.
Ohjaaja on työssään salassapitovelvollinen
(POL 40§). Lisäksi hänellä on tiedonsaantioikeus(POL 41§) ja
ilmoitusvelvollisuus( lastensuojelulaki 25§).
Hyvä
ammattietiikka ohjaa kaikkia vuorovaikutussuhteita sekä suhdetta työhön ja
vastuuseen. Eettisten periaatteiden taustalla ovat arvot, joita ovat ihmisarvo,
totuudellisuus, oikeudenmukaisuus ja vapaus. Niiden mukaan hyväksytään ja
pyritään ottamaan huomioon oppija ainutkertaisena ihmisenä. Ohjaaja pitää
toimia tasapuolisesti suosimatta ketään erityisesti . Ohjaaja kykenee ymmärtämään
oppilasta ja toimimaan hänen parhaakseen. Kunnioitetaan oppijan oikeuksia ja
suhtaudutaan häneen inhimillisesti ja oikeudenmukaisesti. Lisäksi toimitaan
yhteistyössä lapsesta vastuussa olevien aikuisten kanssa, pyritään oppijan lähtökohtien,
ajattelun ja mielipiteiden ymmärtämiseen sekä käsitellään tahdikkaasti oppijan
persoonaan ja yksityisyyteen liittyviä asioita.
Erityisopetuksessa
ohjaajan kyvyt nähdä lapsen paha olo ja uskaltaa puuttua syvällisesti
keskustellen on monta kertaa auttanut oppilasta pääsemään vihan ja kiukun yli
koulunpäivän aikana. erityisoppilaat tarvitsevat hyväksyvän huomion. Ohjaajalla
pitää olla aikaa ja halua tukea näin.
Koulunkäynninohjaajan
itselleen asettamat vaatimukset ovat työssä jaksamisen kannalta olennaisen
tärkeitä. Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden kanssa työskennellessä on
eettisyyteen kiinnitettävä erityistä huomiota. Oppilaan ohjaaminen on
haasteellista ja vaatii jokaisen yksilön huomioon ottamista ja tahdikasta
kohtelua.
Hei, Dusida! Hyvin perehdytty! Olet tiedostanut hyvin sen, että eettiset kysymykset korostuvat ohjattaessa erityistä tukea tarvitsevaa lasta, nuorta tai aikuista.
VastaaPoistaKiitos Elina 😊
VastaaPoista