Sivut

perjantai 12. helmikuuta 2016

Ammatillisuus

Jokaisella lapsella sekä aikuisella on oikeus oppia.

Kaikki oppilaat tarvitsevat tukea.

Jotkut enemmän, jotkut vähemmän.


Koulunkäynninohjaajat työskentelevät erilaisissa kouluissa ja oppilaitoksissa. Työnkuvät ja tehtävät määräytyvät luokan ja oppilaiden tarpeista, ja ne vaihtelevat saman koulun sisällä. Useissa kouluissa koulunkäynninohjaajat toimivat myös aamu-ja iltapäiväkerho-ohjaajina vastuullisena aikuisena.
Koulunkäynnn ohjaaja tarvitsee ammatissaan hyviä vuorovaikutustaitoja. Hänen on kohdeltava kaikkia tasa-arvoisesti. Ohjaaja kuuntelee oppilasta ja kohtelee häntä arvostavasti. Koulunkäynnin ohajaaja tarvitsee laajan tieto- ja taitopohjan erilaisten oppijoiden erityistarpeista, jotta hän pystyy auttamaan ja tukemaan lapsia. Oppilaan teknisen avustamisen lisäksi hän ohjaa oppimistilanteita ja tukee oppilaan kasvua ja kehitystä yhdessä opettajien ja muiden kasvattajien kanssa.
Aamu-ja iltapäivätoiminnan tavoitteena on tukea kodin ja koulun kasvatustyötä sekä lapsen tunne-elämän kehitystä. Iltäpäivätoiminnan tärkeä tehtävä on tarjota lapsille turvallista vapaa-aikaa koulupäivän jälkeen.



”Opintie on joskus kuoppainen.Siksi tarvitaan meitä, jotka tasoittavat teitä.”

( Jyty Koulunkännin ohjaajan opas.)

1 kommentti:

  1. Hei, Dusida!

    Pohdinnastasi tulee hyvin esiin se, mikä on ohjaajan työn perustehtävä koulussa ja aamu- ja iltapäivätoiminnassa.

    VastaaPoista